×
730 700 040
Po - Pá: 09:00 - 17:00

Kešu ořechy: Mají pozitivní vliv na zdraví a propadnout jejich chuti je snadné

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Když je něco chutné, obvykle to není příliš zdravé. V případě kešu (keschu) ořechů je to naopak. Jejich chuť je výtečná a právem patří k nejoblíbenějším zdravým pochoutkám. Ačkoliv jsou z poloviny tvořeny tuky, patří k potravinám, které mohou výrazně usnadnit hubnutí. Odborníci v rámci nezávislých studií potvrdili pozitivní efekt při léčbě rakoviny zažívacího traktu. Mimo to nachází využití jako prevence před tvorbou žlučových kamenů. Skvělých vlastností kešu oříšků je mnohem více a není divu, že je řadíme mezi tvz. superpotraviny (označení potravin s vysokým obsahem prospěšných látek). Pokud jste je doposud přehlíželi, přečtěte si o nich více a zamilujte si je stejně jako my.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Kde se vzaly aneb původ a historie kešu oříšků v kostce

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Originální kešu oříšky pochází ze severovýchodní Brazílie, odkud se v 16. století na lodích portugalských mořeplavců dostaly až k africkému a indickému pobřeží. Netrvalo dlouho a rozšířili se napříč celou jihovýchodní Asií[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Strom ledvinovník západní, jehož plodem je právě kešu, se v dnešní době pěstuje především v Indii, Brazílií, Tanzánii, Vietnamu, Indonésii a na Pobřeží slonoviny. Nejlépe se mu daří v tropickém podnebí.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Slovo kešu pochází z portugalského „čaje“, což ve volném překladu znamená „ořech, který roste sám“.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Na čem kešu roste? Seznamte se s ledvinovníkem západním

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]Když vidíte kešu oříšky na hromádce, jen těžko by vás napadlo, jak vypadají před sběrem. Jsou součástí nepravého plodu nazývaného „kešu jablko“ a rostou na tropických stromech, které dorůstají do úctyhodné výšky kolem 10 – 12 metrů. Ledvinovník západní je silně rozvětvený, rostou na něm žlutorůžové, samičí a oboupohlavní květy tvořící květenství lata. Jde o poměrně rozšířený ovocný strom pěstovaný extenzivně v rámci agrolesnických systémů nebo na plantážích.[/vc_column_text][vc_column_text]A podobně jako u mnoha jiných „ořechů“, také kešu z botanického hlediska patří do jiné skupiny. Nejedná se o ořechy ani peckovice, ale o nažky[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4776″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“1/3″]

[/vc_column][vc_column width=“1/3″]
[/vc_column][vc_column width=“1/3″]
[/vc_column][/vc_row][vc_row css=“.vc_custom_1564212096636{margin-top: 30px !important;}“][vc_column][vc_column_text]Hlavním důvodem pěstování ledvinovníku je produkce kešu oříšků. Využití však nachází také kešu jablka, ze kterých se vyrábí ovocné džemy, kompoty, ocet či lisovaná šťáva, z níž se vyrábí pálenka a víno. Mimo to se společně s kůrou a větvemi využívají jako krmivo pro dobytek.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Kešu jablka jsou bohatá na vitamin C a tanin a mohou se konzumovat. Mají však ostrou chuť a říká se, že si je člověk zamiluje, nebo naopak začne nesnášet. Nic mezi tím. Vyšší obsah taninů a kardolu může u některých osob způsobovat zdravotní potíže. V některých zemích jsou servírovány jako jedna z největších přírodních pochoutek.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Dřevo z ledvinovníku je známé jako „bílý mahagon“. Je velmi tvrdé a poměrně populární u výrobců nábytku. Thajci ho využívají na otop.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Překvapivé využití mají skořápky kešu. Díky obsahu fenolové pryskyřice a salicylové kyseliny (pozor – je dráždivá a při kontaktu s kůží působí agresivně) jsou jako stvořené na výrobu laků na dřevo.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Kešu oříšky a zdraví

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Kešu oříšky jsou často prezentovány jako jedna ze superpotravin (potravin bohatých na prospěšné látky). Pozitivních účinků je skutečně víc než dost.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]

Kešu oříšky jako prevence kardiovaskulárních chorob

[/vc_column_text][vc_column_text]Onemocnění kardiovaskulárního systému (tzn. srdce, cévy…) je vzhledem k nezdravému životnímu stylu stále častějším problémem. Podle odborníků vede pravidelná konzumace kešu oříšků ke snížení rizik a zároveň příznivě ovlivňuje schopnost zvládat stres. Kromě toho látky v nich obsažené podporují vaskulární a arteriální aktivitu, což ve finále vede k lepšímu fungování srdce, snížení cholesterolu a krevního tlaku.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4779″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Kladivo na cholesterol

[/vc_column_text][vc_column_text]Pokud vám lékař oznámil, že máte zvýšenou hladinu „špatného“, tedy LDL cholesterolu, máte další důvod, proč kešu zařadit do svého jídelníčku. Díky obsahu sloučenin fytosterolů brání vstřebávání cholesterolu, stabilizují buňky a zlepšují hladinu kvalitního HDL cholesterolu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Prevence před tvorbou žlučových kamenů

[/vc_column_text][vc_column_text]Žlučové kameny jsou onemocněním žlučových cest, které vzniká následkem špatného poměru koncentrace základních složek žluči. A protože patří k nejčastějším zdravotním problémům populace ve středních letech, je na místě prevence. Konzumací kešu ořechů se riziko vzniku žlučových kamenů výrazně snižuje. Opět jde o efekt související s poklesem hladiny špatného cholesterolu. Pozor by si měli dát především lidé, kteří již mají potíže s játry – u nich je riziko vzniku žlučových kamenů ještě o něco vyšší.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

Kešu jako skvělý pomocník při hubnutí

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]Co na tom, že obsahují hodně tuku (skoro 46 %!), přesto jsou odborníky doporučovány jako potravina, která by neměla chybět v redukčním jídelníčku. Důvod je prostý – kešu ořechy obsahují spoustu prospěšných látek (mastné kyseliny, minerální látky…) a proces hubnutí podporují.

Z tuků obsažených v kešu oříšcích nemusíte mít strach. Naopak využijte toho, že vás perfektně nasytí i v menším množství a zaženou chuť na další (nezdravá) jídla. Poslouží vám jako prevence před přejídáním a současně dodají tolik potřebné živiny (např. vitaminy A a D). V rámci vědeckých studií se ukázalo, že lidé, kteří keschu konzumovali pravidelně (alespoň dvakrát až třikrát týdně) zaznamenali mnohem vyšší úbytek váhy než ostatní.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4695″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Snížení rizika rakoviny

[/vc_column_text][vc_column_text]Výskyt rakoviny je rok od roku vyšší. Může za to nezdravý životní styl, a především nevyvážený jídelníček plný nezdravých potravin. Kešu oříšky sice nejsou všelék, ale díky obsahu antioxidantů mohou výrazně snížit riziko rakoviny, a to především bujení v trávicím traktu. Podle Britského institutu pro výzkum rakoviny jsou keschu dobrou prevencí především před rakovinou jater, tlustého střeva a slinivky. Údajně pomáhají již dvě porce týdně.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Bohatý zdroj vitaminu K důležitého pro zdravé kosti

[/vc_column_text][vc_column_text]Mezi prospěšnými látkami obsaženými v kešu nechybí ani trojice, která je potřebná pro udržení zdravých kostí. Trio draslík – hořčík – vápník slouží jako prevence před tzv. kostní demineralizací. Další prospěšnou látkou je vitamin K nezbytný pro funkci několika bílkovin podílejících se na srážení krve, buněčném růstu a metabolismu bílkovin cévní stěny. A stejně jako zmíněné prvky je i vitamin K důležitý pro mineralizaci kostí. Jinými slovy jsou kešu účinnou prevencí před osteoporózou a zlomeninami.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]

Podpora správného fungování mozku

[/vc_column_text][vc_column_text]Máte potíže se soustředěním, učením a pamětí? Mozek se neobejde bez pravidelné porce mastných kyselin. A protože jsou kešu na tuky velmi bohaté, využívá se jako jejich rostlinný zdroj. Význam dostatku mononenasycených a polynenasycených kyselin není radno podceňovat – jejich nedostatek vede k rozvoji duševních onemocnění, k prohlubování nepříjemných psychických stavů a depresí, a mnohdy i k demenci či dyslexii. Konzumací kešu rizika výrazně klesají.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4693″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Prevence diabetu neboli cukrovky

[/vc_column_text][vc_column_text]Cukrovka patří k nejrychleji se rozšiřujícím onemocněním na světě a momentálně jí trpí cca 7 % české populace. Předpokládá se, že v následujících letech bude diabetes diagnostikován ještě mnohem častěji. Proto je vhodné myslet na prevenci a hledat zdroje mononenasycených (MUFA) tuků, které brání rychlému uvolňování krve do oběhu. Jedním z nich jsou i kešu oříšky – za své antidiabetické vlastnosti vděčí kyselině anarcadic. Keschu lékaři doporučují také jako prostředek pro snížení vysokého tlaku.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ochrana před bolestmi hlavy

[/vc_column_text][vc_column_text]Koho často trápí nepříjemné bolesti hlavy, rozhodně by měl do jídelníčku kešu oříšky zařadit. Obsahují totiž fytosteroly, které slouží jako prevence a současně dobu trvání bolesti výrazně zkracují.

Jedním z důvodu migrény je hypoglykémie – prudká změna hladiny cukru v krvi. Keschu ji regulují, a v konečné důsledku zabraňují nástupu bolestí hlavy.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Přírodní prostředek pro zdravější a krásnější pokožku

[/vc_column_text][vc_column_text]Hledáte způsob, jak udržet pleť hydratovanou a vitální? Odpověď opět najdete v kešu oříšcích. Obsahují esenciální mastné kyseliny, které jsou častým složením anti-aging přípravků. V keschu je najdete v přirozené formě, takže se nemusíte bát podráždění kůže. Další významnou složkou je měď – potřebná při tvorbě kolagenu a pigmentu. Kešu kromě pokožky prospívají také vlasům a nehtům.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“1/3″]

[/vc_column][vc_column width=“1/3″]
[/vc_column][vc_column width=“1/3″]
[/vc_column][/vc_row][vc_row css=“.vc_custom_1564212112865{margin-top: 30px !important;}“][vc_column][vc_column_text]

Keschu jako prostředek proti vysokému krevnímu tlaku

[/vc_column_text][vc_column_text]V kešu oříšcích je obsažen hořčík, který se prokázal jako účinný pomocník v boji proti zvýšenému krevnímu tlaku. Dlouhodobý nedostatek tohoto prvku přitom může vést k hypertenzi nebo srdeční arytmii. A v horším případě i k infarktu myokardu, čemuž lze díky keschu předcházet. Hořčík je zároveň nezbytný pro tvorbu energie. Jeho nedostatek pocítíte vyčerpáním, stresem a nespavostí.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]

Bohatý zdroj mnoha vitamínů

[/vc_column_text][vc_column_text]Možností, jak tělu dodat potřebné vitamíny, je víc než dost, ale proč to dělat složitě prostřednictvím doplňků stravy, když to jde i jinak – naprosto přirozeně, a navíc chutně? Kešu oříšky obsahují bílkoviny, minerály, železo, zinek a hořčík, i proto jsou velmi populární u vegetariánů a veganů.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4782″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Jednička v oblasti ústní hygieny

[/vc_column_text][vc_column_text]Spousta milovníků kešu oříšků netuší, že jim plody ledvinovníku pomáhají i s péči o ústní dutinu.

Žvýkáním dochází k nadprodukci slin, které neutralizují bakterie rodu Streptokok. A nejen to – žvýkání je v podstatě masáží dásní. A navíc se při něm chrup čistí.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Jak kešu skladovat, aby vydržely co nejdéle?

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Rozhodli jste se, že si uděláte větší zásobu, tzv. na horší časy? Dobrá zpráva je, že kešu vydrží čerstvé poměrně dlouho – v případě správného skladování i půl roku. Podmínkou je uskladnění v uzavřené nádobě na stinném a chladném místě – ve sklepě nebo v chladničce.

Že si keschu zachovaly čerstvost a jsou v naprostém pořádku poznáte podle barvy a struktury – zdravé oříšky jsou světle krémové, nezapáchají zatuchlinou či typickým zápachem plísně, nejsou na nich praskliny ani skvrny.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=“2/3″][vc_column_text]

Prevence ztráty centrálního vidění

[/vc_column_text][vc_column_text]Pojem makulární degenerace neboli ztráta centrálního vidění jste možná nikdy neslyšeli, ale vězte, že nejde o nic příjemného. Závažné oční onemocnění sítnice postihuje především starší osoby a v horším případě může skončit slepotou. Naštěstí jsou zde kešu s obsahem látek nezbytných pro udržování přirozeného ochranného UV filtru.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/3″][vc_single_image image=“4783″ img_size=“medium“][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Kešu a alergie

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Někteří lidé si musí kešu oříšky odepřít kvůli alergické reakci. Nejpočetnější skupinou jsou menší děti. Reakci způsobuje kyselina anacardi, která je přítomna také v pistáciích a mangu. Typickými příznaky alergie na keschu jsou kopřivka (lehké svědění pokožky), bolesti břicha, dýchací problémy, průjem a zvracení. Podle některých studiích jsou na kešu alergické především děti a ženy v Asii. U Evropanů dochází k alergickým reakcím poměrně vzácně. Zároveň platí, že kdo je alergický na jiný druh oříšků, nemusí být alergický na kešu (a obráceně).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Jak kešu ořechy konzumovat?

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Kešu se obvykle konzumují syrové, protože v tomto stavu obsahují zdaleka nejvíce příznivých látek (a podle většiny konzumentů i nejlépe chutnají). Oříšky skvěle poslouží jako rychlý snack, když vás přepadne hlad a nechce se vám ztrácet čas přípravou svačinky. A samozřejmě si je můžete dát i kdykoliv během dne namísto běžného jídla.

Využití kešu je však mnohem pestřejší. Často se používají jako drobenka do pohárů či dezertů, ale také jako jedna z ingrediencí ve slaných pokrmech. V Asii oříšky konzumují společně s rýží.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Jednoduchý recept na máslo z kešu

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Pokud jste ještě nikdy nezkoušeli máslo z kešu, napravte to. Právem patří k oblíbeným pochoutkám a vyrobit ho je velmi snadné. Zda ho použijete jako ingredienci při přípravě různých pokrmů či proteinového nápoje, nebo si ho jen namažete na pečivo, záleží na vaší chuti. Stejně dobře slouží jako náhrada olejů při smažení a samozřejmě jako jedna z hlavních surovin při pečení sladkých dezertů. A protože neobsahuje přidané soli ani cukry, můžete ho konzumovat i v rámci dietního režimu.

Příprava kešu másla vám zabere zhruba půlhodinu. Postupujte následujícím způsobem: vložte kešu do výkonnějšího mixéru a mixujte tak dlouho, než vznikne máslo. Buďte trpěliví – správné konzistence dosáhnete až po cca 15 – 30 minutách dle výkonu mixéru. Ořechy se nejprve nasekají, poté z nich vznikne prášek, následně zhrudkovatí, a až poté z nich vznikne jemná máslová pasta.

Kešu máslo vyrobíte i s méně výkonným mixérem, jen si dejte pozor, aby se nezačal přehřívat. Pokud ano, dělejte pauzy a nechte zařízení na chvilku odpočinout. Máslu se nic nestane.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Co obsahuje 100 g kešu oříšků (nutriční hodnoty a složení)

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Energetická hodnota 100g Kešu

Energetická hodnota 2,310 kJ (553 kcal)
Sacharidy 30.19 g
škrob 23.49 g
cukry 5.91 g
laktóza 0.00 g
vláknina 3.3 g
tuky 43.85 g
nasycené 7.783 g
mononenasycené 23.707 g
polynenasycené 7.845 g
Bílkoviny 18.22 g

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Vitamíny obsažené ve 100 g kešu

Vitamíny množství DDD (v %)
vitamin A 0 IU
thiamin (B1) 0.423 mg 37%
riboflavin (B2) 0.058 mg 5%
niacin (B3) 1.062 mg 7%
kys. pantotenová (B5) 0.86 mg 17%
vitamin (B6) 0.417 mg 32%
foláty (B9) 25 μg 6%
vitamin B12 0 μg 0%
vitamin C 0.5 μg 1%
vitamin D 0 μg 0%
vitamin E 0.90 mg 6%
vitamin K 34.1 μg 32%

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Minerály obsažené ve 100 g kešu

Minerály množství 0%
vápník 37 mg 4%
měď 2.2 mg 110%
železo 6.68 mg 51%
magnesium 292 mg 82%
mangan 1.66 mg 79%
fosfor 593 mg 85%
draslík 660 mg 14%
selen 19.9 mg 28%
sodík 12 mg 1%
zinek 5.78 mg 61%

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *