Sezam

Sezamová semínka

Sezamová semínka jsou sice docela maličká, co se rozměrů týče, skrývají ale obrovské množství živin a také dobře známou, jemnou a sladkou oříškovou chuť. Díky ní se staly jedním z nejpoužívanějších semen na světě a jejich obliba stále roste.

Sezam se hodí ke spoustě různých pokrmů – domácí pečivo se sezamovým posypem je ještě voňavější a křupavější než obvykle a váš salát sezam obohatí o jemně oříškovou chuť. Lze ho však použít také na obalování, přípravu pomazánek a těžko byste se bez něj obešli při přípravě asijských pokrmů. Jeho chuť se dokonale hodí k rýži, těstovinám a rybímu a kuřecímu masu. Ze sezamu se však také vyrábí mnoho dalších produktů – sezamový olej, který se perfektně hodí například do dresinku a je skvělým pomocníkem při léčbě spálenin, sezamová pasta zvaná tahini, která rozhodně nemůže chybět v hummusu, či slané dochucovadlo gomasio. Sezam je také jednou z hlavních ingrediencí sladkých exotických pochoutek – baklavy a chalvy. Obzvlášť, pokud patříte mezi osoby s intolerancí lepku či laktózy, si neváhejte připravit lahodné sezamové mléko.

Proč zařadit sezam do jídelníčku

Seznam obsahuje množství látek, které jsou důležité pro lidské zdraví. Patří mezi ně bílkoviny, vláknina, zinek, mangan, měď a železo. Hořčík, fosfor, vápník a vitamin B, které sezamová semínka obsahují, pomáhají udržet zdraví očí, vlasů a pleti. Velký vliv mají tyto minerály a vitamíny také na stav kostí a zubů a zabraňují rozvoji osteoporózy. Hořčík je také skvělým pomocníkem nervové soustavy a je schopný utlumit psychózy a deprese.

Už hrst sezamových semínek denně má díky zinku silné pozitivní účinky na imunitu a díky železu pomáhá s chudokrevností. Stejně jako ostatní semínka, i sezam obsahuje velké množství takzvaných „zdravých tuků“ – polynenasycené a mononenasycené mastné kyseliny, které jsou skvělou výživou pro mozek a účinnou prevencí kardiovaskulárních onemocnění. Sezamin a sezamolin, které patří lignany, mají schopnost snižovat tlak a udržovat vyrovnanou hladinu cholesterolu. V sezamu nechybí ani dávka antioxidantů – vitamin E a selen, které chrání játra a další orgány před oxidačním stresem a stárnutím.

Zajímavosti o sezamu

Jsou známé dva druhy sezamu – bílý a černý. V jejich chuti však zásadní rozdíl nenajdete a černý se používá zejména pro jeho netradiční vzhled, který dokáže z pokrmu udělat pastvu pro oči. Přestože se tepelnou úpravou zničí mnoho živin, doporučujeme alespoň vyzkoušet sezam opražit na pánvi. Jeho chuť bude ještě výraznější než obvykle. Pro maximalizaci zdravotních účinků je pak nejvhodnější sezam před konzumací namlet, na pár hodin namočit do vody nebo dokonce nechat vyklíčit. Tím se totiž aktivují metabolické procesy a usnadní vstřebávání všech důležitých látek.

Sezam indický je jednoletá bylina, která může vyrůst až do výšky dvou metrů. Má krásné bílé a růžové květy a svá semínka schovává v tobolkách. Sezam patří k nejstarším kořením na světě – jeho léčivých účinků hojně využívali již starověcí Egypťané. V dnešní době se pěstuje převážně v Africe, Číně a Indii, odkud pochází právě naše sezamová semínka. Vždy dbáme na to, abychom vám mohli nabídnout jen ten nejčerstvější sezam v prémiové kvalitě. Pokud ho nespotřebujete hned, uschovejte ho v uzavřené nádobě v chladu a tmě, aby vám vydržel čerstvý co nejdéle.