Semínka

Filtr zboží podle velikosti baleníVše1.000 gramů500 gramů200 gramů

Semínka

Semínka mají různé tvary, velikosti i barvy. Jedno však mají společné – obsahují vysoké koncentrace zdraví prospěšných látek. Je to z toho důvodu, že jsou zdrojem všech živin pro celou rostlinu, která z nich má vyrůst.

Navíc je naprosto jednoduché je zařadit do každodenní stravy. Většinou nevyžadují žádnou další úpravu, stačí je jen nasypat, kam právě potřebujete. Stanou se chutnou součástí vašich snídaňových kaší, oblíbených ovocných i zeleninových smoothies a salátů, můžete je přidat do granoly nebo jogurtu pro zvýšení nutriční hodnoty. Semínka se skvěle hodí také do polévek, krémů, omáček a samozřejmě do sušenek a pečiva. Větší semínka jsou pak v kombinaci s oříšky nebo sušených ovocem velmi chutnou a zdravou svačinkou.

Proč byste měli jíst semínka?

Semena je vhodné zařadit do každodenního jídelníčku, protože jsou výživově velmi bohatá. Obsahují vysoké množství bílkovin, které jsou základní stavební látkou v organismu a jsou tedy nutné pro růst a regeneraci vašich svalů. Semínka jsou také bohatým zdrojem vlákniny, které má mnoho osob ve své stravě nedostatek. Díky jejímu vysokému obsahu se i po malém množství zkonzumovaných semínek cítíte rychle zasycení, zároveň je vláknina důležitá pro správnou funkci zažívacího systému. Díky tomu jsou semínka nejen vhodnou prevencí zácpy, ale také rakoviny tlustého střeva. Kromě bílkovin a vlákniny se v semínkách nachází spousta vitaminů, nejčastěji B, C, A a E, dále minerály, jako je vápník, hořčík, zinek, mangan a železo, esenciální kyseliny, omega 3 a omega 6, ale také antioxidanty, které zabraňují oxidačnímu stresu buněk.

Díky všem těmto látkám mají semínka silný pozitivní vliv na naše zdraví a stala se základem paleo, raw i veganské stravy. Jsou účinným pomocníkem v prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním a zánětům, srovnávají krevní tlak a hladiny cholesterolu v krvi, dodávají potřebnou výživu mozku, oddalují stárnutí buněk a mají dobrý vliv na stav vlasů, pokožky a zubů. Pro maximální stravitelnost doporučujeme semínka konzumovat v přírodní podobě – tepelnou úpravou se mnoho zdravých látek ničí – a před použitím je rozmixovat, rozdrtit nebo na několik hodin namočit do vody, díky čemuž se zvýší jejich stravitelnost a zvýrazní se sladká chuť. Pokud semínka necháte i naklíčit, začnou v nich probíhat metabolické procesy, aktivuje se mnoho látek a ještě se zvýší množství enzymů.

Jak skladovat semínka

Semínka odebíráme jen od prověřených dodavatelů a jejich vysoká kvalita a čerstvost je pro nás klíčová. Pro prodloužení jejich trvanlivosti je však skladujte v uzavřené nádobě, kterou umístíte do chladu a tmy. Při správném skladování mohou vydržet i několik let.